Dit is een artikel van Robert van Waning. Hij schrijft mee op
dichtbij.nl. Ook laten weten wat er speelt in je omgeving?Klik
dan hier.
Zonder sancties lukt het niet om maatschappelijk wenselijke regels te
handhaven. Kijk maar naar de rotzooi op straat: Het is niet verboden om
afval op straat te gooien, dus 'mag' het en daarom gebeurt het ook. In het
Stadshart wordt al het zwerfvuil iedere ochtend op kosten van de gemeenschap
opgeruimd met lawaaiige bladblazers en veegmachines. De ‘daders’ hebben daar
geen last van, maar de Stadshartbewoners des te meer.
Met handhaving van wettelijke regels is het vaak even slecht gesteld als met
die van regels van fatsoen.
De gemeente weet ook wel dat het niet voldoende is om met ronde blauwe
borden aan te geven dat het Stadshart een voetgangersgebied is en dus
verboden voor alle vormen van gemotoriseerd verkeer. Die blauwe borden (met
ouder plus kind) zijn niet meer dan een beroep op het begrip en de
welwillendheid van mensen. Zoals ook blijkt bij het afval op straat blijkt
niet iedereen daarover te beschikken. Zolang er geen straf staat op het
rijden met en parkeren van (snor)scooters in het voetgangersgebied, 'mag'
het en gebeurt het ‘dus’ ook.
De gemeente heeft een paar jaar geleden met een kostbare actie geprobeerd om
hieraan een einde te maken. Overal werden borden op straat geplaatst en
werden posters opgehangen, folders uitgedeeld en tekstlabels aan de sturen
van (snor)fietsen gehangen met teksten als 'Parkeren in het Stadshart. Zo
zit dat!' en 'Waarschuwing, Fout geparkeerde (brom)fietsen en scooters
worden verwijderd.' Die borden werden een paar keer vervangen door nieuwe
exemplaren in andere kleuren, maar daar bleef het verder bij: Geen
bekeuringen, geen boetes en er werden geen scooters verwijderd.
Het aantal in het Stadshart rondscheurende en geparkeerde scooters
verminderde alleen omdat er gelukkig ook mensen zijn die wél gevoelig zijn
voor vriendelijke verzoeken en die wél begrepen dat het inderdaad
onbehoorlijk is om een voetgangersgebied te verstoren met motorvoertuigen
met hun gevaar, herrie en luchtvervuiling. Er bleven echter nog te veel
scooteraars over die maling hebben aan regels zolang die niet
merkbaar worden gehandhaafd.
Het scooterverbod gold zodoende alleen voor mensen die bereid waren om dat
te respecteren. De rest kon gewoon met zijn/haar scooter tot aan de ingangen
kassa’s van de winkels en banken(!) rijden. (Hoe het winkelcentrum zijn
vijfde(!) ster voor ‘Veilig winkelen’ heeft gekregen, is mij een raadsel.)
Als bewoners hebben wij op alle mogelijke manieren geprobeerd om de gemeente
ertoe te bewegen om het scooterverbod effectief te handhaven. Wetbreker
Herbert Raat (VVD) reageerde op mijn ingezonden brief ('Handhaaf
alstublieft') in het Amstelveens Nieuwsblad met een publieke afstraffing
onder de kop 'Dat is niet de stad die wij willen.' Alsof alle Amstelveners
tégen het handhaven van APV-regels zijn en vóór het toelaten van
(snor)scooters in voetgangersgebieden.
Toch hingen er opeens bij alle toegangen tot het Stadshart borden met
'Stadspleinregels'. De eerste daarvan luidde: 'Scooters, brommers en
snorfietsen zijn verboden'. Dat leek even een hele vooruitgang in het
gemeentelijke handhavingsbeleid. Dat was echter slechts schijn. Die
'Stadspleinregels' blijken namelijk niet te kunnen worden gehandhaafd, noch
door de politie noch door de handhavers van de gemeente. Scooteraars rijden
zodoende nog steeds doodleuk langs die borden over het voetpad langs de
bibliotheek en zetten hun stinkmachines zo dicht mogelijk bij de hoofdingang
van het winkelcentrum ('Geen stap te veel, hoor!'), zonder dat zij ooit
worden bekeurd.
Hoe actueel dit artikel is, blijkt wel uit de laatste foto van de serie: Die
werd tien minuten voor het insturen van dit artikel genomen..
De lokale VVD is tenminste wel zo eerlijk om het woord 'handhaving' niet te
gebruiken in hun verkiezingsprogramma. Maar ondertussen zit er van die
partij wel een wethouder in ons gemeentebestuur die 'Handhaving' in
zijn portefeuille heeft.
"Woorden hebben hun betekenis," schreef VVD-coryfee Frits Bolkestein ooit.
Die regel wordt door uitzonderingen bevestigd.
Aan het eind van de fotoserie is te zien dat andere gemeenten gebruik maken
van het verkeersbord E3 (parkeerverbod voor scooters) dat wél door de
politiek kan worden gehandhaafd. Om (snor)scooters uit een voetgangersgebied
te weren, moet men beginnen met het parkeren ervan te verbieden én te
bekeuren. Heus, dat wérkt!
Met het risico van een publieke reprimande van de verantwoordelijke
VVD-wethouder herhaal ik hierbij mijn dringende verzoek aan het
gemeentebestuur om het scooterverbod in het voetgangersgebied van het
Stadshart te handhaven. Ik hoop dat de gemeenteraad in haar nieuwe
samenstelling dit verzoek wil ondersteunen.
Zie ook: 'Gebrekkige handhaving van
scooterverbod is kiezersbedrog.'
http://www.dichtbij.nl/amstelland/regionaal-nieuws/artikel/3433213/gebrekkige-handhaving-van-het-scooterverbod-is-kiezersbedrog.aspx
Dit artikel is voor het laatst aangepast op: 22 maart 2014