Rijksweg A9, bron van verkeerslawaai en luchtvervuiling,
splijt Amstelveen in tweeën.
De A9 raast en roet dwars door
Amstelveen. Dag en nacht legt deze drukke verkeersweg een
deken van lawaai en luchtvervuiling over onze woonplaats.
Binnen een zone van 100 á 300 meter bevinden zich vele
woningen, winkels, kantoren en zelfs scholen. Op onze ramen,
kozijnen, terrasmeubels en gordijnen zit al snel weer een
vette zwarte aanslag door de luchtvervuiling die wordt
veroorzaakt door het zware auto- en vliegverkeer in de
nabije omgeving (A9, Schiphol, Keizer Karelweg,
Buitenveldertselaan).
De luchtvervuiling met roet, fijnstof
en NOx in het Stadshart van Amstelveen is ernstig en
waarschijnlijk zeer ongezond. 80 Km/u op de A9, en het
liefst een overkapping of een 'tent' nu nog met 3 rijstroken
in beide richtingen, maar straks achtbaans. Die verbreding
van de A9 is onderdeel van een project om de bereikbaarheid
tussen Schiphol, Amsterdam en Almere te verbeteren.
Aangezien een 'simpele' verbreding van de A9 het
verkeerslawaai en de luchtvervuiling helemaal tot een
ondragelijk en ook wettelijk ontoelaatbaar niveau zou doen
toenemen, is besloten om een tunnel aan te leggen.
De herrie en de luchtvervuiling kunnen echter nú al
drastisch worden verminderd door de maximum snelheid op 80
km/u te stellen, net als op de Ringweg A10 West. Het feit
dat dit niet nu al gebeurt, tast niet alleen de
geloofwaardigheid van veel pro-tunnel argumenten aan, maar
stelt bovendien de Amstelveners nodeloos bloot aan de
schadelijke effecten van vervuilde lucht en verkeerslawaai.
Over tien jaar rijden er (hopelijk) al veel meer
auto's op electriciteit, moeten zij (hopelijk) aan veel
strengere normen voldoen met betrekking tot lawaai en
luchtvervuiling en wordt er (hopelijk) ook minder hard
gereden. In Voorburg staat er zelfs een NS station op het
viaduct dat dwars door het centrum loopt. Dankzij de
uitstekende geluidsschermen hoor je bijna geen
verkeerslawaai als je daar vlakbij op een terras zit.
Met betere railverbindingen en meer vrije busbanen had de A9
misschien helemaal niet verbreed hoeven worden. Maar die
tunnel is natuurlijk een prima oplossing. Laat dus maar
komen, liever vandaag dan over tien jaar.
Amstelveen Kan Beter.
|