AMSTELVEEN KAN BETER

Rijksweg A9, bron van verkeerslawaai en luchtvervuiling,
splijt Amstelveen in twee�n.


De A9 raast en roet dwars door Amstelveen. Dag en nacht legt deze drukke verkeersweg een deken van lawaai en luchtvervuiling over onze woonplaats. Binnen een zone van 100 � 300 meter bevinden zich vele woningen, winkels, kantoren en zelfs scholen. Op onze ramen, kozijnen, terrasmeubels en gordijnen zit al snel weer een vette zwarte aanslag door de luchtvervuiling die wordt veroorzaakt door het zware auto- en vliegverkeer in de nabije omgeving (A9, Schiphol, Keizer Karelweg, Buitenveldertselaan). De luchtvervuiling met roet, fijnstof en NOx in het Stadshart van Amstelveen is ernstig en waarschijnlijk zeer ongezond. 80 Km/u op de A9, en het liefst een overkapping of een 'tent' nu nog met 3 rijstroken in beide richtingen, maar straks achtbaans. Die verbreding van de A9 is onderdeel van een project om de bereikbaarheid tussen Schiphol, Amsterdam en Almere te verbeteren. Aangezien een 'simpele' verbreding van de A9 het verkeerslawaai en de luchtvervuiling helemaal tot een ondragelijk en ook wettelijk ontoelaatbaar niveau zou doen toenemen, is besloten om een tunnel aan te leggen.

De herrie en de luchtvervuiling kunnen echter n� al drastisch worden verminderd door de maximum snelheid op 80 km/u te stellen, net als op de Ringweg A10 West. Het feit dat dit niet nu al gebeurt, tast niet alleen de geloofwaardigheid van veel pro-tunnel argumenten aan, maar stelt bovendien de Amstelveners nodeloos bloot aan de schadelijke effecten van vervuilde lucht en verkeerslawaai.  

Over tien jaar rijden er (hopelijk) al veel meer auto's op electriciteit, moeten zij (hopelijk) aan veel strengere normen voldoen met betrekking tot lawaai en luchtvervuiling en wordt er (hopelijk) ook minder hard gereden. In Voorburg staat er zelfs een NS station op het viaduct dat dwars door het centrum loopt. Dankzij de uitstekende geluidsschermen hoor je bijna geen verkeerslawaai als je daar vlakbij op een terras zit. Met betere railverbindingen en meer vrije busbanen had de A9 misschien helemaal niet verbreed hoeven worden. Maar die tunnel is natuurlijk een prima oplossing. Laat dus maar komen, liever vandaag dan over tien jaar.

Amstelveen Kan Beter.